• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

کارگاه موضوع یابی

07 فروردین 1397 توسط مدرسه علمیه فاطمه الزهرا داراب

در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‎الزهرا (س) داراب کارگاه موضوع یابی با حضور طلاب پایه اول برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری -اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران خانم «نسرین علوی نیا» استاد حوزه و دانشگاه

گفت : پژوهش یک روش خلاقانه و هوشمندانه در مجامع علمی است که فواید وآثار فراوان آن بر کسی پوشیده نیست و اهمیت آن تا بدان جاست که اگر تحقیق و پژوهش نبود هیچ علمی در جهان گسترش نمی یافت. این اهمیت نه تنها در قرآن و کلام معصومین (ع) به چشم می خورد بلکه اندیشمندان بزرگ جهان نیز بر آن صحه می گذارند.

وی با تبیین پژوهش ها بر مبنای منابع علمی به دو دسته مهم این پژوهش ها اشاره کرد وافزود: پژوهش های پایه(بنیادی) و پژوهش های کاربردی که دارای جنبه علمی است و مستقیما به بررسی مشکلات و حل آن می پردازد و مطالعه اکتشافی در آن مد نظر است.پژوهش های توصیفی و تحلیلی که به علت یابی محدود نمی شودو صرفا به بیان وقایع با حالت گزارشی بدون تاکید بر علت یابی می پردازد.اکثر مطالعات تاریخی از نوع توصیفی یا تحلیلی می باشد.

خانم علوی نیا یکی از بهترین روش های موضوع یابی را روش خورشیدی دانسته و با ذکر نمونه هایی برای طلاب این روش را به طلاب آموزش دادند.

کارگاه

 نظر دهید »

کارگاه روش مطالعه و یادگیری

07 فروردین 1397 توسط مدرسه علمیه فاطمه الزهرا داراب

کارگاه روش مطالعه و یادگیری با حضور طلاب پایه اول و با محوریت بررسی موانع و آسیب های مطالعه کلاسیک در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا (س) داراب برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری -اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران خانم «نسرین علوی نیا» استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ارزش و اهمیت یادگیری و ضرورت مطالعه در جوامع امروزی به نقد و بررسی انواع مطالعه پرداخت و گفت: برای بهبود روند مطالعه بایدچهار خصوصیت انعطاف در خواندن،درک ونگهداری درحافظه، تمرکز حواس وارزشیابی انتقادی رعایت شود.

وی با بیان آسیب های مطالعه و عیوب بلند خواندن به موانع درک و نگه داری مطالب پرداخت وگفت: عدم توانایی تشخیص بین نکات اصلی و اطلاعات جزئی و عدم اتخاذ شیوه مناسب و راهبردی از موانع درک و نگهداری در حافظه است.

خانم علوی نیا خاطر نشان کرد اگر برای مطالعه شیوه های نوین اتخاذ نشود  علاوه بر حواس پرتی و عدم تمرکز ، قدرت یادگیری و بازآموزی به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: بلند خوانی و کلمه خوانی از آسیب هایی است که درصد بالایی از طلاب و دانش پژوهان با آن مواجه اند.از جمله راهکارهای آن عدم خیال پردازی ،یادداشت مشکلات احتمالی که حین مطالعه به ذهن می رسد ، انسجام افکار و اندیشه ها ،و حذف عوامل حواس پرتی درونی و بیرونی و…است

کارگاه

 نظر دهید »

مطالعه و بررسی تحقیقات پایانی

12 اسفند 1396 توسط مدرسه علمیه فاطمه الزهرا داراب

به همت معاون پروهش مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا س داراب برگزار شد
مطالعه و بررسی تحقیقات پایانی
جلسه مطالعه و بررسی تحقیقات پایانی ویژه طلاب پایه پنجم در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‎الزهرا (س) داراب برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری -اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران خانم «عفت کمال»معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) داراب بیان کرد مهمتـرين فعاليـت پژوهشـي طـلاب در دوره عمـومي حـوزه، ارائـه تحقيق پاياني مي باشد و هدف از تدوین تحقيق پایاني، سنجش ميزان شناخت طلبه نسبت به انجام روشمند يك تحقيق علمي می باشد.
وی از راههای موفقیت در این مسیر، مطالعه تحقیقات پایانی دیگر طلاب ، شرکت در کارگاه ها و استفاده از تجربیات دیگران دانست.
خانم کمال گفت: بررسی تحقیقات پایانی انجام شده سبب می شود تا شما با نحوه فصل بندی ، چگونگی انسجام بین مطالب و ساختاربندی مناسب و… آشنا شوید.
در ادامه نمونه هایی از تحقیقات پایانی با موضوعات اخلاقی ،تربیتی،تفسیری، کلامی و… در اختیار طلاب قرار گرفت و هر یک از طلاب به مطالعه آنها پرداختند و سوالات خود را پیرامون مطالب و چگونگی چینش صفحات، نحوه آدرس دهی مطالب، داشتن مقدمه و چکیده در ابتدا و انتهای هر فصل و…پرسیدند.

تحقیق پایانی

 نظر دهید »

کارگاه مهارت منبع شناسی

12 اسفند 1396 توسط مدرسه علمیه فاطمه الزهرا داراب

 

کارگاه مهارت منبع شناسی  وآشنایی با شیوه های دسترسی به آن ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‎الزهرا (س) داراب برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری -اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران خانم «حمیده رهبر»مسئول کتابخانه مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) داراب ضمن بیان اینکه کتاب و کتابخانه یکی از ابزارهای اصلی علم و پژوهش در زمینه انجام تحقیقات است گفت: محقق باید با انواع منابع و کارکردها و اهمیت آنها آشنایی کافی داشته باشد و بتواند بر اساس اولویت ها و اعتبار منابع از آنها در جای خود استفاده کند.

وی افزود منظور از منبع شناسی، شناسایی ماهیت و کارکرد منابع است و اینکه بدانیم در مراحل مختلف تحقیق از کدام منابع و در کجای تحقیق از آن استفاده کنیم.

خانم رهبر با اشاره به تقسیم بندی منابع اظهار داشت: منابع را به اعتبارات مختلف می توان تقسیم کرد ازجمله منابع مکتوب و غیر مکتوب که منابع مکتوب خود به دو دسته تقسیم می شود منابع مرجع و غیر مرجع.

وی در ادامه افزود منابع مرجع به منابعی گفته می شود که مهمترین و کلیدی ترین مطالب را آسان در اختیار محقق قرار می دهد به گونه ای که محقق با مراجعه به آنها می تواند در کوتاه ترین زمان اطلاعات ضروری در یک موضوع را به دست آورد.

مسئول کتابخانه به معرفی نمونه هایی از منابع مرجع پرداخت و گفت: دایره المعارف ها ،فرهنگ اصطلاحات، معجم ها از جمله منابع مرجع می باشد.

منبع

 

 نظر دهید »
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • حدیث این هفته
  • گزارش از مدرسه ی ما
    • معاونت پژوهش حوزه علمیه
      • سیره معصومین
      • جشنواره علامه حلی(ره)دی ماه96
    • گزارش های فرهنگی
  • مسلک بزرگان
  • گزارش های آموزشی
  • مناسبت
    • دهه فجر
    • روز ولنتاین
    • فاطمیه
  • دوره ها و کارگاه های پژوهشی
  • مهدویت
    • خانواده مهدوی
  • بروشور پژوهشی
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس